Skicovať som začal, hneď ako som ponuku prijal
Dávid Marcin je autorom obálky zborníka Fantázia 2021.
Je ilustrátor, komiksový výtvarník a pedagóg. Tvorí prevažne digitálne s pomocou grafických programov. V spolupráci s českým spisovateľom Petrom Měrkom vytvoril grafickú novelu Van Gogh 21. storočia i jej nepriame pokračovanie Van Gogh a úsvit dejín. Obe vyšli aj v zahraničí. Okrem toho spolupracuje so scenáristkou Soňou Balážovou na detskej komiksovej sérii Zlatý zub, ktorá vyšla v lete 2019 aj knižne. Dávid je tiež spoluzakladateľom občianskeho združenia Pomimo, ktoré publikuje komiksový zborník a organizuje výtvarné kurzy a prednášky o komikse a ilustrácii.
Na úvod tak trošku všeobecne, aká bola vaša cesta k umeniu?
Kresbe som sa venoval už v detstve. Inšpiroval ma otec, ktorý vo voľnom čase maľoval olejomaľby. Rozhodol som sa venovať umeniu naplno, a tak som nastúpil na Školu úžitkového výtvarníctva v Košiciach (terajšia Škola umeleckého priemyslu), kde som študoval propagačnú grafiku. Venoval som sa hlavne umeleckej grafike a expresívnej maľbe. V štúdiu grafiky som pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na katedre Grafika a iné médiá. Počas vysokej školy som začal pracovať na rôznych zákazkách, čo ma priviedlo k tvorbe ilustrácií a komiksu.
Máte medzi ilustrátormi nejaký vzor?
Moje vzory sa menia v závislosti od konkrétneho obdobia mojej tvorby. Dlhodobo ma však fascinujú napríklad Jamie Hewlett, Katsuhiro Otomo a Jared Muralt.
A teraz viac k nášmu fantastickému zborníku.
Kde sa vzala prvotná inšpirácia na tohtoročný vizuál?
Chcel som na papier nahodiť čo najviac nápadov a ten, ktorý je použitý na obálke, bol úplne posledný. Bol to proces hľadania tej správnej kompozície a nadväzoval na všetky predchádzajúce pokusy. Najčastejšie sa v skiciach objavovali roboti v nehostinnej krajine. Čo sa nakoniec aj dostalo na obálku, hoci len v náznaku.
Ako prebiehala práca na #macefa zborníku?
Skicovať som začal, hneď ako som ponuku na obálku prijal. Následne som posunul redakcii skice na posúdenie a vybrali tú, ktorá skončila na obálke. Detaily a farebnosť som si, pravdupovediac, stanovil, až keď som obálku kreslil naostro a vybral tú, ktorá aspoň trochu fungovala.
Môžete nám trošku priblížiť techniky, ktoré ste pri tvorbe využili?
Ilustrácia je vytvorená digitálne. Kreslil som ju v dvoch etapách. Lineárnu čiernobielu kresbu som nakreslil v programe Procreate a farby v programe Krita. Pôvodná lineárna kresba sa mi vôbec nepozdávala, a tak som ju prerábal a skúsil iný prístup. Do ilustrácie som tiež zakomponoval aj upravené textúry starých fotografií a poškodeného negatívu.
Trávite čas s fantastikou aj mimo pracovných povinností? Ak áno, ktorý zo žánrov (sci-fi, fantasy, horor) je vám najbližší?
Mám rád „žánrové“ filmy a vždy ma poteší, ak si na nejaký nájdem čas. Najviac ma lákajú horory (najmä tie lacné brakové) a občas aj sci-fi. Žánrovky mám rád aj v komikse. Veľmi ma bavia komiksy od dua Ed Brubaker a Sean Phillips.
Na akých ďalších projektoch pracujete, prípadne ste nedávno pracovali?
Pomáham zostavovať komiksový zborník Pomimo a tento rok vydávame už jeho ôsme pokračovanie s podtitulom Rituál. Do zborníka som taktiež prispel krátkym komiksom, ktorý mi vymyslel a napísal Filip Šula.
Môžeme sa v blízkom čase tešiť na nejaké ďalšie vaše práce? (Teda okrem nášho zborníka.)
Momentálne spolupracujem na dvoch komiksových románoch, ktoré sú v rôznych fázach rozpracovanosti. Ak sa všetko podarí, ako má, tak by som mohol mať jeden z nich dokončený v priebehu budúceho roka.