Fantázia Award 06/2021
26.
Zaujímavá poviedka písaná z pohľadu prvej osoby. Hlavný hrdina skúma minulosť, konkrétne udalosti vedúce k mieru počas svetovej vojny. Snaží sa zistiť, ktorý vojak vykročil k nepriateľskej línii, pomocou umelej inteligencie, ktorá však nedokáže rozoznať vojakovu tvár. Angličtina je príjemná a poviedka sa číta dobre. Téma cestovania v čase síce nie je nová, no autor ju spracoval vierohodným a napínavým spôsobom. Negatívne však vnímam vykreslenie vzťahu hlavnej postavy s priateľkou, kde autor používa zbytočné sexuálne narážky, ktoré pôsobia ako klišé.
27.
Nepríjemná angličtina a časté chyby. Snaha o akýsi „mačovský“ začiatok, ktorý sa snaží čitateľa ihneď šokovať znásilnením, čo je už v dnešnej dobe zastaralý zvrat pre rozvoj postavy. Hlavná postava sa živí bojom a pokúša sa prísť na to, prečo má lepšie schopnosti ako iné postavy. Dialógy neznejú prirodzene, hrdinovia v takmer každej druhej vete kričia. Námet je trochu akoby vykradnutý z Kingovho To.
28.
Opäť poviedka, kde sa autor rozpísal, no až do takej miery, že to prekombinoval. Snaha o hovorový/nenútený jazyk miestami nesedí k atmosfére, zdá sa, že autor hovorí čitateľovi, čo si má myslieť. Poviedka je plná stereotypov, dialógy sú nepríjemné a formátovanie je z nejakého dôvodu rozhádzané (zbytočné medzery medzi odsekmi). Úvod poviedky pôsobí paradoxne zaujímavo, no neskôr sa autor „zamotáva“.
29.
Zaujímavý nápad, no napriek tomu, aký je text dlhý, chýba vykreslenie atmosféry a premyslenejšie spracovanie, vývoj postáv nie je veľmi uveriteľný. Konflikt je tiež mierne opotrebovaný a záver prichádza nečakane, hoci nie v dobrom slova zmysle. Poviedka sa odohráva v kláštore, kde hlavná hrdinka natrafí na čarovnú knihu. Na to, že ide o príbeh zasadený do minulosti, jazyk k nej nesedí. Zdá sa, že hlavná hrdinka má veľmi málo vlastností okrem tvrdohlavosti, čo by bolo v poriadku, no postave chýba hĺbka. Celkovo poviedka funguje dobre ako náčrt, ale zaslúžila by si lepšie a hlbšie spracovanie.
30.
Angličtina s chybami, námet opäť tradičný: neznáme historicko-fantastické mesto. Autorove opisy pôsobia vágne a nezaujímavo, prostredie vykresľuje iba vizuálne. Dej je mierne chaotický a čitateľ musí vynaložiť námahu, aby sa v ňom nestratil. Opisy násilia sú priam suché a neuveriteľné – postava si podrezáva hrdlo a autor tento akt zaznamenáva jednoduchým „vzala do ruky dýku a podrezala si hrdlo“. Poviedke chýba hĺbka, autor sa snažil o akýsi rozprávkový štýl, no namiesto toho sme dostali plytký výsledok.
31.
Začíname uprostred naháňačky, hrdina je zranený, a tak premýšľa o posmrtnom živote. Stretáva sa so zosobnenou smrťou, čo je opäť bežná téma, spracovaná prijateľným, no nie výnimočným spôsobom. Autor miestami strieda gramatické časy, čo pôsobí mätúco. Dialógy sú zbytočne nadnesené a nehodnoverné, postavy neoriginálne. Téma dobro a zlo, vymazanie spomienok z „posmrtného života“ nie je nová, ale mohla byť spracovaná tvorivejšie. Namiesto toho je poviedka plná klišé ako láskavá smrť či nápomocný strážny anjel (i keď uznávam, že to je asi jeho úlohou). Záver nie je jasný a príbeh vyznieva nedokončene.